Tarcza antykryzysowa w WAPRO Gang 8.51.0

Wypłata obniżonego o nie więcej niż 50% wynagrodzenia za okres przestoju ekonomicznego (Art. 15g ust. 6).

W kartotece osobowej w opcji „Inne dane -> Dane pomniejszające wynagrodz.” dodano kartotekę „Okresy przestoju ekonomicznego”. W niej wprowadza się okres przestoju ekonomicznego oraz procent obniżenia wynagrodzenia. W danym miesiącu może być wprowadzone wiele okresów przestoju ekonomicznego pod warunkiem, że wszystkie będą miały ten sam procent obniżenia wynagrodzenia. Wszelkie nieobecności wprowadzone do ewidencji nieobecności pomniejszają okres przestoju ekonomicznego.

Wypłata obniżonego o nie więcej niż 50% wynagrodzenia za okres przestoju ekonomicznego dla zleceniobiorców (Art. 15g ust. 6).

Dla zleceniobiorców kartoteka „Okresy przestoju ekonomicznego” znajduje się w opcji „Inne dane -> Dane wprowadzające” kartoteki osobowej.

Obniżenie wymiar czasu pracy o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu (Art. 15g ust. 8).

Za pomocą operacji „Przeszeregowania” dostępnej w kartotece osobowej w opcji „Inne dane -> Umowy o pracę/ ROR / Odejście” wprowadzamy wybranemu pracownikowi obniżony wymiar czasu pracy oraz nowe wynagrodzenie. Operację tą rozbudowano o znacznik „Obniżenie wymiaru etatu na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach … COVID-19”. Zaznaczenie tej opcji powoduje obliczenie na liście podstawowej składników statystycznych dotyczących wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne za okres obniżonego wymiaru czasu pracy. Składniki te mogą się przydać w przypadku ubiegania się o dofinasowanie wynagrodzeń z FGŚP (Art. 15g ust. 1) lub od Starosty (Art. 15zzb).

Obniżenie wymiar czasu pracy dla grupy osób.

W menu „Operacje -> Inne operacje” znajduje się opcja „Grupowe wprowadzenie przeszeregowań”. Została ona rozbudowana o możliwość wprowadzenia nowego wymiaru etatu oraz znacznika „Obniżenie wymiaru etatu na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach … COVID-19”. W przypadku zaznaczenia znacznika „COVID-19” operacja przeprowadza kontrolę obniżenia wymiaru czasu pracy zgodnie z zapisałem ustawy.

Wypłatę dodatkowego zasiłku opiekuńczego (Art. 4).

W celu rozliczenia pracowników i zleceniobiorców korzystających ze zwolnienia od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem rejestrujemy nieobecność z kodem nieobecności „E – Opieka nad dzieckiem art.32a” oraz z dopiskiem w opisie nieobecności „COVID-19”. Wydruki świadectw pracy dla pracowników zostały już dostosowane do tych założeń w celu prawidłowego wykazywania uprawnień wykorzystanych przez pracownika.

Zwolnienie pracownika młodocianego odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy (Art. 15f).

Nieobecności takich pracowników w okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rejestrujemy w ewidencji nieobecności z kodem „K- nieobecność usprawiedliwiona płatna” lub „P – Nieobecność uspr.niepłatna”. Można w opisie nieobecności napisać, że powodem jest zamknięcie szkół z powodu COVID-19.

Uwzględnienie składek na Fundusz Solidarnościowy w kosztach pracodawcy (Art. 17.).

Zgodnie ze zmianą ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w plikach transferowych IND-D-P kwotę kosztów pracodawcy powiększono od składkę na FS. Za zwiększone dofinasowanie wynagrodzenie pracowników niepełnosprawnych wynikające ze zmiany ustawy odpowiada system SODiR.

Rejestracja nieobecność spowodowaną obowiązkowa kwarantanną (Dz. U. poz. 491 z 2020 r.).

Fakt przebywania na kwarantannie rejestrujemy tak samo jak inną niezdolność do pracy kod „8 – Choroba”. Można w opisie nieobecności napisać, że to obowiązkowa kwarantanna, COVID-19 lub tytuł uprawnienia (oświadczenie pracownika, decyzja inspektora sanitarnego itp).

ZMIANY TECHNICZNE

  • W module WAPRO PPK zoptymalizowano procedury importu i aktualizacji danych oraz składek uczestników programu. Zmodyfikowano funkcje wyznaczające datę zatrudnienia i zwolnienia, co wyeliminowało komunikat o przekroczeniu limitu czasu.
  • Zintegrowano dotychczasową kartotekę programu przechowującą rachunki bankowe firmy z kartoteką wspólna wszystkich aplikacji WAPRO ERP służącą do tej pory jako miejsce wprowadzenia mikrorachunku podatkowego. W menu bocznym okna edycja danych firmy zamieniano miejscami pozycję „Rachunki bankowe firmy” i „Mikrorachunek podatkowy firmy”. Zmieniono nazwę tej kartoteki na „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy”.Skopiowano numery rachunków z kartoteki „Rachunki bankowe firmy” do kartoteki „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy”. Operacji kopiowania podlegają tylko rachunki w formacie NRB.
  • W oknie Lista banków uruchomiono opcję „Pobierz z NBP” za pomocą której można pobrać dane o oddziałach banków działających w Polsce z NBP.
  • Zweryfikowano działanie programu na SQL Server 2019.

ZMIANY MERYTORYCZNE

  • W module PPK, poprawiono mechanizm kontroli ciągłości umów i wyznaczania daty zatrudnienia w sytuacji, w której zleceniobiorca zawiera oddzielne umowy zlecenia na kolejne miesiące za pomocą opcji „Zawieranie umów cywilno prawnych” wypłacane w miesiącach następnych.
  • Zmieniono zasady określania statusu uczestnika PPK na potrzeby obliczeń składek na listach płac i w umowach zlecenia. Obecnie, aby składki były naliczane rejestracja uczestnika w module PPK musi być oznaczona jako wysłana – status „Zarejestrowany”. Status „Zarejestrowany – rejestracja nie wysłana” nie włącza naliczania składek.
  • W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w programie PPK również zmieniono zasady określania statusu uczestnika na potrzeby obliczeń składek. Uzależniono wyłączenie naliczenia składek od daty deklaracji rezygnacji. Listy wypłacone przed datą rezygnacji mają naliczane składki. Listy wypłacone po dacie deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat, nie maja naliczanych składek.
  • W związku z integracją kartotek rachunków bankowych zmieniono źródło pobierania danych na kartotekę „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy” dla „Informacji o numerach rachunków bankowych płatnika składek” ZUS ZBA xml, „Zgłoszenia /zmiany danych płatnika składek - osoby fizycznej” ZUS ZFA xml i „Zgłoszenia /zmiany danych płatnika składek - osoby prawnej” ZUS ZPA xml.
  • W związku z integracją kartotek rachunków bankowych zmieniono źródło pobierania danych na kartotekę „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy” dla elektronicznych przelewów do banków: „Przelew wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”„Przelew wynagrodzeń z list płac (elektroniczny)”, „BIG BG - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „BIG BG - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „BOŚ - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BOŚ - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „BPH - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BPH - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „BRE - Wynagr.z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BRE - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „BZ WBK- Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „BZ WBK- Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „CitiBank - Wynagr.z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „CitiBank - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „HBC - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „HBC - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „KredytBank - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „KredytBank - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „Pekao BP - Wynagr. z umów cywilno-prawnych”, „Pekao BP - Wynagrodzenia z list plac”, „Pekao S.A.- Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt”, „Pekao S.A.- Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „Przelew wynagr. z umów cywilno-prawnych (s) (elekt”, „Przelew wynagr. z umów cywilno-prawnych (w) (elekt”, „Przelew wynagrodzeń z list płac (s) (elektroniczny”, „SOFTBANK S.A. - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (e”, „Termit - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „Termit - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „Transfer BRE z umów cywilno prawnych”, „Transfer BRE z listy płac”, „Videotel - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.), „Videotel - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „VideoTel2- Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „Videotel2- Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”, „WBK - Wynagr. z umów cywilno-prawnych .(elektr.)” i „WBK - Wynagrodzenia z list płac (elektr.)”.
  • W transferach przelewów elektronicznych z umów zleceń dodano pobieranie danych z typów list „Umowy”, „Rady” i „Projekty”. Zmiany obejmują „BIG BG - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „BOŚ - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BPH - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BRE - Wynagr.z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „BZ WBK- Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „CitiBank - Wynagr.z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „HBC - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „KredytBank - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „Pekao BP - Wynagr. z umów cywilno-prawnych”, „Pekao S.A.- Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt”, „Przelew wynagr. z umów cywilno-prawnych (elekt.)”, „Przelew wynagr. z umów cywilno-prawnych (s) (elekt”, „SOFTBANK S.A. - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (e”, „Termit - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”, „Transfer BRE z umów cywilno prawnych”, „Videotel - Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)”, „VideoTel2- Wynagr.z umów cywilno-prawn. (elekt.)” i „WBK - Wynagr. z umów cywilno-prawnych (elektr.)”.
  • W związku z integracją kartotek rachunków bankowych zmieniono źródło pobierania danych na kartotekę „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy” dla opcji drukowania przelewów: „Przelew dla kontrahenta”, „Przelew z listy premii kwartalnych i nagród”, „Przelew z listy projektów”, „Przelew z listy rad nadzorczych”, „Przelew z listy umów okresowych”, „Przelew z listy ZFSS”, „Przelew wynagrodzeń z listy dodatkowej”, „Przelew wynagrodzeń z list płac (indywidualne)”, „Przelew wynagrodzeń z listy płac”, „Przelew wynagrodzenia z danej umowy”, „Przelew wynagrodzeń z umów cywilno-prawnych”, „Zbiorczy przelew wyn. z um. cywilno-prawnych”, „Zbiorczy przelew wynagrodzeń z list płac”.
  • W związku z integracją kartotek rachunków bankowych zmieniono źródło pobierania danych na kartotekę „Rachunki bankowe i Mikrorachunek firmy dla „Transfer INFD”, gdzie rachunek bankowy firmy jest wykazywany na wniosku WN-D w przypadku zgłoszenia lub korekty zgłoszenia. Zmieniono źródło również dla „Stwórz przelew podatku z wynagrodzeń” i „Stwórz przelew podatku z PIT 8A”, które są wykorzystywane w deklaracjach pomocniczych PIT4R i PIT8AR.
  • W typach list płac i w opcji „Zawieranie umów cywilno prawnych” dodano mechanizm obliczenia podatku od kwoty przychodu przekraczający w danym miesiącu limit zwolnienia, o którym mówi art. 21 ust 1pkt 148 ustawy o PDOF. Czyli limit przychodów zwolnionych od podatku dla osób do 26 lat. Mechanizm obejmuje również ograniczenie kosztów uzyskania do kwoty przychodu podlegającemu opodatkowaniu.
  • Do kartotek „Ewidencja nieobecności dla umów” i „Ewidencja nieobecności do projektów” dodano pole „Opis” celem umożliwienia wprowadzenia między innymi informacji o COVID-19.
  • W mechanizmie naliczenia zaliczki na podatek w miesiącu przekroczenia przez dochód kwoty pierwszego progu podatkowego uwzględniono przypadek korzystania przez podatnika możliwości wspólnego opodatkowania z małżonkiem. W takim przypadku zaliczka na podatek jest liczona tylko według niższej stopy procentowej.
  • W związku z otrzymaną z Ministerstwa Finansów informacją zmieniono mechanizm obliczenia dochodu na potrzeby kontroli przekroczenia przez dochód kwoty pierwszego progu podatkowego. Z informacji wynika że w pojęciu dochodu, o którym mowa w art. 32 ustawy PIT, nie mieszczą się przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, które korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT. W konsekwencji, w przypadku pracownika do 26. roku życia, dochód ten obejmuje wyłącznie nadwyżkę ponad kwotę korzystającą ze zwolnienia od podatku. Zmiana w programie polega na wyłączeniu miesięcy, w których przychód jest w całości zwolniony z podatku. W miesiącach, w których nastąpiło przekroczeniu limitu przychodu zwolnionego, do dochodu wliczana jest tylko ta cześć, która podlegała opodatkowaniu.
  • W mechanizmie obliczenia dochodu na potrzeby kontroli przekroczenia przez dochód kwoty pierwszego progu podatkowego uwzględniono składki pracodawcy na PPK. W zależności od ustawienia parametru „Składki na PPK wpłacane” składki są doliczane dochodu bieżącego lub z następnego miesiąca.
  • W obliczeniach „Deklaracja pomocnicza PIT-4R” i „Deklaracja pomocnicza PIT-8AR” uwzględniono zwrot podatku od składek pracodawcy z powodu rezygnacji uczestnika z PPK. Zwrot podatku ma miejsce w przypadku, gdy podatek został naliczony w miesiącu naliczenia listy w wyniku ustawienia parametru konfiguracyjnego „Składki na PPK wpłacane” na wartość „w miesiącu wypłaty”.
  • Wydruki świadectw pracy dostosowano do naszego zalecenia, aby dodatkowy zasiłek opiekuńczy wynikający z ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych rejestrować w programie z kodem „E - Opieka nad dzieckiem art.32a” oraz opisem „COVID-19”. W wydrukach świadectw pracy fakt skorzystania z uprawnienia, oprócz wykazania okresu zasiłku w punkcie 6.13 okresy nieskładkowe, jest wykazywany w punkcie 6.12 dodatkowy urlop lub inne uprawnienia. Zmiany obejmują „Świadectwo pracy”, „Świadectwo pracy – zbiorcze” i „Świadectwo pracy CR”.
  • W obliczeniach „Deklaracji pomocniczej PIT-4R” zmieniono kryterium wyznaczania liczby podatników. Dodatkowo oprócz przychodu użyto zaliczki na podatek. W ten sposób pomijane będą m.in. osoby do 26 lat w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku
  • W mechanizmie kontroli statusu uczestnika PPK na listach płac i w umowach cywilno prawnych wprowadzano dodatkowy warunek sprawdzający czy uczestnik w momencie wypłaty listy podlega ubezpieczeniom emerytalno-rentowym obowiązkowo. Uczestnicy nieubezpieczeni oraz ubezpieczeni dobrowolnie nie mają naliczonych składek na PPK. W ten sposób rozwiązany został problem naliczeniem składek na PPK uczestników, którzy zmienili schemat podlegania ubezpieczeniom społecznym.
  • Kartotekę angaży rozbudowano o możliwość zaznaczenia okresu obniżonego wymiaru etatu w związku z realizacją uprawnienia wynikającego z art. 15g ust 8 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dla angaży ze znacznikiem zwanym COVID przeprowadzona jest kontrola obniżenia wymiaru zgodnie z zapisami ustawy. Obniżenie może wynosić maksymalnie 20% , a wymiar etatu po obniżeniu nie może być niższy niż ½ etatu.
  • Opcję „Przeszeregowania” i operację „Grupowe wprowadzenie przeszeregowań” rozbudowano o możliwość wprowadzenia przeszeregowania polegającego na obniżeniu wymiaru etatu w związku z realizacją uprawnienia wynikającego z art. 15g ust 8 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dla przeszeregowania ze znacznikiem zwanym COVID przeprowadzona jest kontrola obniżenia wymiaru zgodnie z zapisami ustawy. Dodatkowo opcję „Przeszeregowania” rozbudowano o możliwość zaznaczenia opcji „Jedyne źródło utrzymania„ i „Praca w okresie dodatkowego urlopu macierzyńskiego”. Opcję zmiany wymiary etatu w „Grupowym wprowadzeniu przeszeregowań” może być wykorzystywane w późniejszym okresie nie tylko w związku z realizacją COVID.
  • Wprowadzano modyfikacje programu wynikające z wejścia w życie przepisów ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 568 z 2020r.). Dodano kartotekę „Okresy przestoju ekonomicznego”. Za jej pomocą rejestruje się okres obniżonego wynagrodzenia, o którym mówi art. 15g ust 6 ustawy. Okres ten jest traktowany przez algorytmy obliczeniowe listy podstawowej jako nieobecność niepłatna. Wynagrodzenie obniżone o współczynnik podany w kartotece jest obliczane w nowym składniku płacowym „Wynagrodzenie za okres przestoju ekonomicznego”. W obniżonym wynagrodzeniu za okres przestoju ekonomicznego uwzględniana jest płaca miesięczna, płaca godzinowa, premia z angażu, dodatek funkcyjny i dodatek stażowy. Podstawą obniżonego wynagrodzenia są ostatnie wartości z kartoteki angaży, które nie posiadają znacznika zwanego COVID.
  • Kartotekę „Umowy okresowe” rozbudowano o możliwość zaznaczenia okresu obniżonego wynagrodzenia w związku z realizacją uprawnienia wynikającego z art. 15g ust 8 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  • W typie listy „Umowy” dodano mechanizm obliczenia obniżonego wynagrodzenia za okres o którym mówi art. 15g ust 6 ustawy. Okres ten jest traktowany przez algorytmy obliczeniowe listy umowy jako nieobecność niepłatna. Wynagrodzenie obniżone o współczynnik podany w kartotece jest obliczane w nowym składniku płacowym „Wynagrodzenie za okres przestoju ekonomicznego”. W obniżonym wynagrodzeniu za okres przestoju ekonomicznego uwzględniana jest kwota miesięczna umowy, która nie posiadają znacznika zwanego COVID.
  • Do typu listy podstawowa i umowy dodano szereg składników technicznych ułatwiających obliczenie ewentualnych dofinasowań wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne w związku z COVID-19 z FGŚP (Art. 15g ustawy) i od Starosty (Art. 15zzb ustawy). Na liście podstawowej dodano składnik „Wynagrodzenie za okres obniżonego wymiaru” informujący jaka część wynagrodzenia z miesiąca przypada na okres, o którym mówi art. 15g ust 8 ustawy COVID. Składki na ubezpieczenie społeczne od obniżonego wynagrodzenia w związku z przestojem ekonomicznym oraz za okres obniżonego wymiaru wykazywane są w składnikach „Składki społeczne pracownik COVID” i „Składki społeczne pracodawca COVID”.

Na skróty:
© 2019 by Soft-DC KOMPUTERY, 63-600 Kępno, ul Przemysłowa 1A